Postřehy z půjčování aut aneb Jak ušetřit

Za poslední půlrok jsme si auto půjčovali několikrát, nejčastěji během výletu na Havaj. Vzhledem ke specifickému určování ceny pro nás bylo výhodnější udělat několik párdenních rezervací než jednu dlouhou. Umožnilo nám to vyzkoušet si různá autíčka a zároveň jsme přišli na zajímavé fígle jak při pronájmu auta co nejvíc ušetřit.

Kde hledat nabídky

Využívali jsme kayak.com, který srovnává jak nabídky samotných půjčoven tak i jiných agregátorů. Přehledně. Zkrátka preferovaná služba.

Zajímavosti v sazbách

Půjčovny mají odlišné hodinové, denní a týdenní sazby. Tím je míněno, že hodinová sazba x 24 hodin je jiná než denní (zpravidla vyšší) a denní sazba x 7 dnů je jiná než týdenní (opět vyšší).

Při délce půjčení do určitého počtu dnů se nabídka počítá s denní sazbou, ale při půjčení nad určitý počet dnů se už aplikuje týdenní sazba. Jinými slovy – udělat dvě rezervace po 4 dnech (8 dnů celkem) vyšlo stále levněji než si půjčit auto na původně plánovaný týden v kuse.

Vzhledem k tomu, že jsme se pohybovali po ostrově, tak nebyl problém dojet na letiště, odevzdat auto, přeběhnout k jiné autopůjčovně a vyzvednout nové auto 🙂

Doporučení: pokud jste flexibilní, zkuste nakombinovat více půjčoven pro jednu cestu. Vyzkoušejte kde je limit na počet dnů po jehož překročení vám autopůjčovna začne účtovat týdenní sazbu.

Nenašli jste dobrou cenu? Nevzdávejte to

Často se nám také stávalo, že při hledání v určité části dne (je jedno zda ráno nebo večer) jsme dostali jen drahé nabídky. Stačilo ale pár hodin počkat a levné nabídky se opět objevily.

Je tedy zřejmé, že autopůjčovny neprodávají své služby stylem “dost aut na skladě, prodáváme za levno, málo aut na skladě, prodáváme za draho”. Takhle možná funguje (nebo spíše fungoval) pricing u letenek, ale autopůjčovny to mají evidentně jinak.

Doporučení: Když nenajdete dobrou cenu, nevzdávejte to a nedělejte rezervaci za cenu, kterou jste původně nechtěli akceptovat. Počkejte pár hodin nebo do druhého dne a zkuste to znovu. Nemám to úplně vyzkoušené, ale zkuste při dalším hledání také anonymní režim prohlížeče.

Změny rezervací

V jednom případě jsme chtěli prodloužit rezervaci o dvě hodiny. Při online pokusu o změnu nám to chtělo naúčtovat celý den – nechtěli jsme. Při návštěvě na pobočce nám nabídli výhodnější hodinovou sazbu. Plyne z toho – když nejste spokojení, požádejte o lepší nabídku. Personál má určité možnosti kdy vám může vyjít vstříc a když to není úplně non-sense, tak může vyhovět. Dodatečný příjem za 2 hodiny je lepší než žádný příjem, že jo 🙂

Upgrady

Za poslední půlrok jsme měli auto půjčené šestkrát. Z toho 3x jsme byli bezplatně upgradováni na vyšší kategorii. Zpravidla bereme nejlevnější nabídku, pokud tedy necestujeme zrovna s hromadou baťohů a nehrozí, že bychom mohli vyfasovat prcka typu Fiat 500 (toho jsme vyzkoušeli při posledním výletu do Tofina, ale to nám nevadilo – výlet byl na jednu noc, prakticky na otočku, takže jsme toho moc nevezli).

První upgrade byl při podzimním výletu do Port Renfrew – rezervace byla na economy car, dostali jsme Chrysler Malibu (medium car).

Druhý upgrade byl na Havaji – rezervace byla na economy car, dostali jsme Nissan Rogue (medium SUV).

Poslední upgrade byl také na Havaji – rezervace byla na economy car, nabídli nám Mustanga, vzali jsme Mazdu 6 🙂

Autopůjčovny

Vyzkoušeli jsme Budget, Dollar, Hertz a Enterprise. Hodně sympaticky působil Enterprise v USA – skvěle zvládnutý prodejní proces, samoobslužný proces, potom čekárna, kam si vás personál přijde vyzvednout.

Pojištění

Půjčit si auto bez pojištění je risk. V případě nehody, vandalismu nebo odcizení hradíte veškerou škodu.

Nikdo ovšem neříká, že musíte využít nabídky autopůjčoven, které jsou často předražené (cca 10-15 dolarů a více na den). Často tak částka za pojištění je ve stejné výši jako částka za samotné půjčení. Jinými slovy – na doplňkových službách jako je právě pojištění autopůjčovny vydělávají.

My jsme měli vlastní pojištění sjednané přes insurance4carhire.com – roční pojištění pro opakované půjčování aut v USA a Kanadě vychází na 100 liber (je to britská společnost). Pokud si tedy plánujete půjčit auto na déle než 10 dnů – už se tato nabídka vyplatí.

Nicméně pojištění přes externí pojišťovnu má svá specifika. V případě pojistné události bude autopůjčovna vyžadovat úhradu škody po vás a teprve po jejím zaplacení můžete vy požadovat danou částku po pojišťovně.

Po pravdě, trochu v nás hlodal červík ohledně spolehlivosti podobného typu pojištění sjednaného přes web se společností, která má jen jednu kancelář v Londýně, nicméně reference které jsme našli na internetu byly pozitivní.

Benzín

Benzín od autopůjčovny? Předplacený benzín? Nikdy! Auto vždy vracet se stavem nádrže na stejné úrovni jako když jsme auto přebírali.

Navigace

Navigaci z nabídky autopůjčoven jsem využil jen jednou – při cestách ve Skotsku. Navigace se po asi dvou hodinách jízdy vypnula a od té chvíle už nešla zapnout. Malé peklíčko. Shrnuto: k navigacím, často o velikosti cihly, které autopůjčovny nabízí, nemám důvěru.

Na Havaji jsme to vyřešili koupí prepaid SIMky od AT&T, kde byla nabídka 2 GB dat. Kde se dalo, tak jsme jezdili přes Google. V offline místech pak přišla na řadu aplikace Navigator s bezplatnými mapami. Po pravdě, zkušenost to nebyla nejlepší, ale nedokážu jednoznačně určit zda byl na vině špatný příjem GPS, aplikace nebo nekvalitní mapové podklady.

Když bych se měl opět spoléhat na offline mapy, tak bych volil asi Sygic. Nabízí tuším 7 denní bezplatný trial a po pár týdnech dostanete emailem kupon se 40% slevou na plnou verzi.

Čištění auta

Autopůjčovny varují, že když vrátíte auto hodně znečištěné, jsou oprávněni účtovat si extra poplatek za uklizení. Jenže, kde je ta hranice… Auto jsme pokaždé dostali jako ze škatulky. První auto na Havaji jsme tak před jeho vrácením důkladně vysáli na benzínce 🙂 – nanosili jsme dovnitř docela dost písku, kamínků, větviček z pláží atd. Druhé auto nebylo tak špinavé, třetí bylo zaneřáděné docela dost. Nicméně to už jsme na to kašlali a nikdo nic neúčtoval. Za samozřejmost tedy považuju uklidit po sobě největší bordel – papírky, obaly, kapesníky, vysypat koberečky když jsou špinavější, ale s větším úklidem bych si hlavu nelámal.

Kontrola auta

Jen v Enterprise s námi obešli auto jestli nemá škrábance, jinde to bylo na nás. Při vrácení jsme neměli pocit, že by probíhala nějaká důkladná kontrola, jen letmé obhlédnutí auta. Možná je kontrolují později, nevím.

One thought on “Postřehy z půjčování aut aneb Jak ušetřit

  1. Supr clanek Honzo, diky! Taky jsem hodne pujcovala auto, ale tech hratek s cenama jsem si nevsimla. Akorat tedy automaticke zdrazovani v lete nebo na statni svatky apod., kdy lidi cestuji a auta se hodne pujcuji. Jsou to filistini 🙂
    Jinak jsem skoro vzdycky vracela auto mimo oteviraci dobu kancelare, kdy jenom nechas auto na parkovisti a hodis klice do kasliku. Myslim, ze to auto poradne prohlizej az pri cisteni. A kdyz neco najdou, strhnou ti to zpetne z kreditky. Taky by me zajimalo, jak moc musi byt to auto zaneradeny nebo liznuty, aby za to penalizovali. S tim ale zatim zkusenosti nemam 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *